The status of evidence-based medicine education in urology residency

Authors

  • Kirk Roth Department of Urology, Queen’s University, Kingston, ON
  • D. Robert Siemens Department of Urology, Queen’s University, Kingston, ON

DOI:

https://doi.org/10.5489/cuaj.807

Abstract

Introduction: Evidence-based medicine (EBM) is the conscientious,
explicit, and judicious use of the current best evidence in decision-
making for the care of patients. Teaching best evidence practice
in residency should include both formal or freestanding content,
as well as integration into clinical scenarios and patient care.
We sought to assess the attitudes, experience and knowledge of
EBM in urology residency training across Canada.

Methods: An anonymous, cross-sectional, self-report questionnaire
was completed by a convenience sample of 29 residents,
including all chief urology residents in English-speaking programs
across Canada. The survey included both open-ended and closedended
questions designed to assess familiarity and attitudes towards
EBM and potential barriers to developing EBM skills in a surgical
training program. Questions were formatted to determine the understanding
of statistical and analytical concepts, as well as familiarity
of available EBM resources. Descriptive and correlative statistics
were used to analyze the responses.

Results: The response rate was 100%. An overwhelming majority
of residents felt that EBM is an important component of the urology
residency and journal club was the most common vehicle
for discussing best evidence concepts. However, there was significant
variation in the presence of freestanding, formal curricula
across programs, with only 28% of residents signifying that
they received any formal training in their program. The apparent
level of understanding of important EBM terminology and resources
appears to be limited. The most frequently stated barriers to incorporating
EBM curricula into urology training were time constraints
and a perceived lack of expert educators.

Conclusion: This self-report survey of urology chief residents identified
the overwhelming acceptance of the importance of EBM in
their training. Although best evidence practices appears to be
addressed in journal clubs and in real-life clinical experiences,
the obvious lack of familiarity and understanding of EBM content
and resources would suggest a need for redoubling efforts to ensure
appropriate exposure and instruction in our training programs.

Introduction : La médecine factuelle vise l’utilisation consciencieuse,
explicite et judicieuse des meilleures données actuelles
dans le processus décisionnel concernant les soins aux patients.
L’enseignement de cette approche factuelle aux étudiants en résidence
doit inclure du contenu officiel et indépendant, ainsi que
des exercices d’intégration dans des scénarios cliniques et des
pratiques de soins. Nous avons tenté d’évaluer les attitudes, l’expérience
et les connaissances vis-à-vis la médecine factuelle dans
les programmes de résidence en urologie au Canada.

Méthodologie : Un questionnaire anonyme d’auto-évaluation glo -
bale a été rempli par un échantillon de commodité comprenant
29 résidents, y compris tous les chefs-résidents des programmes
d’urologie des universités anglophones du Canada. Le sondage
comprenait des questions ouvertes et fermées visant à évaluer le
niveau de familiarité et les attitudes vis-à-vis la médecine factuelle
et les obstacles pouvant nuire au développement de compétences
en médecine factuelle dans un programme de formation en chirurgie.
Les questions étaient formulées de manière à permettre de déterminer
le niveau de compréhension des concepts statistiques et
analytiques, ainsi que le niveau de familiarité avec les ressources
existantes de la médecine factuelle. Les réponses ont été analysées
à l’aide de méthodes statistiques descriptives et corrélatives.

Résultats : Le taux de réponse obtenu était de 100 %. Une majorité
écrasante de résidents croyait que la médecine factuelle était une
composante cruciale de leur formation en urologie et que l’examen
en groupe d’articles publiés (Journal Club) représentait le moyen
le plus fréquent de discuter des concepts de la médecine factuelle.
Néanmoins, on a noté une variation significative dans la présence
de contenu indépendant et officiel dans les différents programmes;
en effet, seulement 28 % des résidents ont indiqué recevoir une
formation officielle dans le cadre de leurs études. Le niveau appa -
rent de compréhension des principaux termes et ressources liés à
la médecine factuelle semble limité. Les obstacles les plus souvent
mentionnés à l’intégration d’un contenu sur la médecine factuelle
dans la formation en urologie étaient les contraintes de temps et
un manque perçu d’éducateurs bien versés sur le sujet.

Conclusion : Ce sondage mené auprès de chefs-résidents en urologie
a permis de montrer que ces derniers valorisent grandement
le rôle de la médecine factuelle dans leur formation. Même si les
pratiques factuelles semblent être abordées dans les groupes d’exa -
men d’articles et les expériences cliniques réelles, le manque évident
de familiarité et de compréhension des concepts et des
ressources liés à la médecine factuelle porte à croire qu’il faut
redoubler les efforts afin de s’assurer que les résidents soient
The status of evidence-based medicine education in urology residency
Kirk Roth MD; D. Robert Siemens MD, FRCSC suffisamment exposés à cette approche et reçoivent la formation requise pendant leur résidence.

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Author Biographies

Kirk Roth, Department of Urology, Queen’s University, Kingston, ON

D. Robert Siemens, Department of Urology, Queen’s University, Kingston, ON

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How to Cite

Roth, K., & Siemens, D. R. (2013). The status of evidence-based medicine education in urology residency. Canadian Urological Association Journal, 4(2), 114–20. https://doi.org/10.5489/cuaj.807

Issue

Section

Original Research